Inställt flyg

Blir ditt flyg inställt har du rätt till ersättning och hjälp från flygbolaget.

Särskilda regler inom EU

Inom EU finns det särskilda regler för flyg.

Texten nedan gäller för flygningar där EU:s regler gäller.

EU:s regler gäller:

  • när du flyger från en flygplats inom EU

  • när du flyger från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat i EU.

Reglerna gäller även för:

  • Norge

  • Island

  • Schweiz.

När EU:s regler gäller

När ditt flyg är inställt ska flygbolaget hjälpa dig. De ska se till att du kan åka med ett annat flyg eller får pengarna tillbaka.

Du kan också ha rätt att få ersättning i pengar för att flyget är inställt.

Omboka eller få pengarna tillbaka

När ditt flyg blivit inställt ska du få välja något av följande:

  • Ombokning till ett flyg så snart som möjligt.

  • Ombokning till ett senare datum.

  • Få pengarna tillbaka för den del av biljetten du inte kunnat använda.

När du väljer ombokning

Du ska bli ombokad till en likvärdig resa.

Flygbolaget ska erbjuda dig mat och dryck medan du väntar. De ska erbjuda så mycket som är rimligt utifrån hur länge du behöver vänta.

Flygbolaget ska även berätta vilka rättigheter du har.

Har du blivit ombokad till nästa möjliga flyg och behöver vänta över natten? Då ska flygbolaget betala för hotell.

När du väljer återbetalning

Väljer du återbetalning ska du få tillbaka dina pengar inom 7 dagar. Du behöver inte nöja dig med ett tillgodokvitto eller liknande.

Får du tillbaka pengarna för biljetten har du själv ansvar för att ta dig hem. Då behöver inte flygbolaget stå för mat, dryck eller hotell.

Du kan få ekonomisk ersättning

Du kan ha rätt att få pengar från flygbolaget. Det kan vara kompensation och skadestånd.

Kompensation betyder att du får pengar för tid du förlorat.

Skadestånd betyder ersättning för extra kostnader du får.

Kompensation för förlorad tid

Hur stort belopp du får beror på hur lång flygresan är.

  • Flygningar som är högst 1 500 kilometer: 250 euro

  • Flygningar som är mellan 1 500–3 500 kilometer: 400 euro

  • Flygningar som är längre än 3 500 kilometer och mellan flygplatser inom EU: 400 euro

  • Flygningar som är längre än 3 500 kilometer men som inte utförts helt inom EU: 600 euro

Du ska räkna ut hur lång flygningen är från din startpunkt till slutet på din resa. Det spelar ingen roll om du mellanlandat någonstans.

Du kan få hjälp med att räkna ut längden på flygningen i vår flygkalkylator.

Flygkalkylatorn

Ibland kan du inte få kompensation

Fick du veta att flyget var inställt mer än 14 dagar innan resan? Då har du inte rätt att få kompensation.

Fick du veta att flyget var inställt senare än så? Då beror din rätt till kompensation på hur stor förändringen blir.

Flygbolaget behöver inte betala dig när flyget blev inställt på grund av händelser flygbolaget inte kunnat undvika.

Det kallas extraordinära omständigheter.

Skadestånd som ersätter kostnader

Har du fått kostnader för att flyget var försenat? Då kan du ofta få ersättning. Då får flygbolaget betala för pengar du förlorat eller behövt lägga ut. Exempel på kostnader:

  • Du behövde köpa mat på flygplatsen.

  • Du missade en hotellnatt.

  • Du förlorade lön från ditt arbete.

Du måste kunna bevisa vilka kostnader du haft. Kostnaderna måste vara kopplade till förseningen.

Spara alla kvitton som bevis.

Ibland kan du inte få skadestånd

Ibland behöver flygbolaget inte ge dig pengar för dina utlägg. Men då ska de kunna visa att de gjort allt man kan kräva för att det inte skulle bli problem med flygningen.

Du kan inte få ersättning för sveda och värk.

Gör så här för att kräva ersättning

1. Räkna ut vad du kan kräva

Börja med att räkna ut vad du kan kräva av flygbolaget. Det kan du göra i Flygkalkylatorn.

Flygkalkylatorn

2. Skicka ditt krav till flygbolaget

Skriv till flygbolaget. Berätta att du vill ha ersättning för att flyget var inställt. Vill du även ha ersättning för kostnader ska du skriva det också. Då ska du skicka med kvitton eller annat som visar kostnaderna.

Har du rest med flera flygbolag? Skicka kravet till det flygbolag som ansvarade för det inställda flyget.

3. Vänta på svar från flygbolaget

När du skickat in dina krav behöver du vänta på svar. Det är vanligt att det tar några veckor.

Vill du ha hjälp med ditt ärende?

Har du inte fått svar från flygbolaget?

Eller säger flygbolaget nej till att ge dig ersättning du har rätt till?

Vi kan hjälpa dig ta reda på vart du ska vända dig.

Kontakta Konsumentverkets vägledning

Fick du svar på din fråga?

Källa: Konsumentverket

Granskad: 11 mars 2024