Ångra ett köp

Du kan ångra ditt köp när du köpt något på distans. På distans är via nätet, telefon eller hemförsäljning.

När kan du ångra ett köp? 

Du har rätt att ångra dig när du köpt något på distans.

Exempel på distansköp:

  • Du har köpt något på nätet.

  • Du har köpt något av en telefonförsäljare.

  • Du har köpt något vid en hemförsäljning.

Ibland kan du också ångra köp du gör på en mässa eller marknad.  

Hur lång tid har du på dig? 

Du kan ångra köpet i 14 dagar efter att du fått hem varan.  Har du köpt en tjänst börjar tiden räknas  dagen efter du beställde tjänsten eller skrev under avtalet. 

Du måste inte betala 

Du behöver inte betala om du ångrar köpet inom 14 dagar. Har du redan betalat ska du få pengarna tillbaka. 

Du får inte använda varan 

Du får prova eller undersöka varan  precis som i en butik. Men du får inte använda varan.

Ett exempel: Du får prova ett par skor för att se om de passar. Men om du använder skorna ute får företaget ta betalt  för att göra rent skorna. 

Så här ångrar du ett köp

1. Meddela företaget

Kontakta företaget. Skicka gärna ett mejl. Skriv att du ångar köpet.

2. Skicka tillbaka varan 

Skicka sedan tillbaka varan till företagets returadress. Du ska ofta betala för frakten.

Köp som inte går att ångra 

En del köp går inte att ångra fast du köpt något på distans. Här är några exempel: 

  • Resor och boende. 

  • Biljetter till teater, konserter eller sportevenemang. 

  • Många digitala program, appar, spel eller musik, som levereras digitalt. 

  • Varor som snabbt kan bli dåliga, till exempel viss mat. 

  • Varor som är gjorda speciellt efter dina önskemål. 

Varje gång du köper något på distans ska du få veta om du kan ångra dig. Det kan stå i köpevillkoren eller orderbekräftelsen du får av företaget. 

När du köper något i en butik 

Du har ingen ångerrätt enligt lagen när du köper något på plats i en butik. Men butiken kan ändå låta dig lämna tillbaka eller byta det du köpt. Fråga butiken vad som gäller.

När du handlar av en telefonförsäljare  

Du måste alltid godkänna ett köp du gör över telefon. Du kan till exempel: 

  • skriva under ett papper du får hemskickat 

  • godkänna elektroniskt via e-post eller sms 

  • godkänna via bank-ID.

Du ska alltid få tid att bestämma dig efter telefonsamtalet.  Företaget får alltså inte be dig godkänna köpet under samtalet.  

Kräver företaget att du betalar fast du inte godkänt köpet kan du protestera.  

Behöver du hjälp och vägledning?

Konsumentverkets vägledare kan berätta mer om vad du har rätt till och förklara hur du ska göra.

Kontakta Konsumentverkets vägledare

En del kommuner har också konsumentvägledare. De kan ofta hjälpa dig lite mer. Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen

Vill du få ärendet prövat?

Du kan anmäla ditt ärende till myndigheten ARN. Det kostar inget för dig.

ARN kollar på ditt ärende och berättar hur de tycker ärendet ska lösas. De flesta företag följer vad ARN säger.

För att kunna anmäla till ARN måste företaget ha sagt nej till ditt krav eller inte svarat alls.  

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Fick du svar på din fråga?

Källa: Konsumentverket

Granskad: 27 februari 2024